Koken, 'vliegen' en een vleugje Boeddha - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Martine Bruin - WaarBenJij.nu Koken, 'vliegen' en een vleugje Boeddha - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Martine Bruin - WaarBenJij.nu

Koken, 'vliegen' en een vleugje Boeddha

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

22 Juli 2013 | Thailand, Chiang Mai

Dag 8
Lekker om tien uur wakker geworden, wat hebben we toch een heerlijke kamer hier! Ons eerste ding van vandaag: het reisplan bespreken en bedenken. Na een decision schema opgesteld te hebben besloten we toch voor Ko Samui te gaan, met de bus. Het zou een niet al te lange reis worden. Beneden bij de receptie spraken we toevallig een Nederlands stel die ons Ko Samet aanraadde, het was dichterbij, minder toeristisch en het weer zou er beter zijn. Toen toch maar besloten om daar heen te gaan. Wat een keuze vrijheid! Hierna brachten we onze was om de hoek. De man bedankte me zo erg, hij leek zo dankbaar dat we bij hem waren gekomen. We hadden inmiddels weer trek gekregen en gingen op zoek naar een overheerlijke fruitsalade. Helaas was ‘onze’ tent gesloten op zondag en gingen we bij de buren. Ik nam weer fruitsalade en ditmaal ook een kokosnoot als ontbijt. Hij werd opengehakt en met een rietje kon ik het sap eruit drinken. Ik zat aardig vol! Life’s good.

Daarna hebben we de Sundaymarket afgestruind en de schatkist van Chiang Mai goed gespekt!!! Asbakken, een ketting, olifanten, sleutelhangers, kussensloopjes en portemonneetjes werden ingeslagen. Onze afdingskills op de proef gesteld. Hierna kwam de man met de hamer en waren we zo moe, ergens gaan zitten en wat gegeten. Ik nam de lekkerste curry soup en mangosap. I (L) thai food. Hierna een blocnote gescoord, cake bij een bakker, cole en chips. Bij het hostel buiten gechilled, geschreven en reisplannen gemaakt voor de dagen in Chiang Mai. Maandag: Thaise kookcursus en bezoek van de nightbazar Dinsdag: Flight with the squirls en een thaise massage ondergaan Woensdag: De bus naar Pai nemen Donderdag: Pai Vrijdag: Pai en de bus naar Chiang Mai Zaterdag: Bezoek aan het olifantenpark Zondag: Bezoek aan de tempels in de stad en de tempel op de berg Inthanon. Na deze plannen de was opgehaald. De kleding was weer heerlijk schoon en rook goed. Eerst rook het naar zweet, nat en jungle, bah. Vervolgens op zoek gegaan naar tickets voor de plannen en een goedkope touristshop gevonden. Hier hebben we de kookcursus, flight with the squirls en de bus naar Pai geboekt. Fijn dat dit alles nu vaststaat. Nu dit geregeld was gingen we op zoek naar de night bazar. Tijdens de wandeling hierheen hebben we veel leuke barretjes met pooltafels en massagemogelijkheden gevonden. De bazar was paradise. Het afdingen ging als een tierelier. Ik heb gekocht: een mooie gekleurde rugtas, horloge, magneetjes, de salamanders voor Danique, en lekker, jawel fruit. Ik leef btw op water, fruit en noodles, echt supergezond.

Teruglopend vanaf de markt onze eerste Chiang gedronken, heerlijk bier! Hierna konden we het echt niet laten om de uitgebreide Sunday market nog eens te bezoeken, deze was inmiddels nog groter geworden en erg druk. Hier heb ik hele leuke sleutelhangers gevonden voor Kees (koe) en voor Björn (onze datum) Het was al laat op de avond en iedereen begon helaas al op te ruimen. Bij het hostel hebben we nog in onze dagboeken geschreven en daarna lekker gaan slapen. It’s cookingday tomorrow! Nog een discussie wie er naar de receptie moest om te zeggen dat we nog twee dagen wilde blijven. Oke, Marloes, jij krijgt 30 baht als je gaat. Nee: 50 baht! Haha.

Nog even over de trekking: Bamboe is zo’n gaaf spul. Het is ijzersterk, er worden vlotten, tandenstokers, huizen en steigers van gemaakt. Daarnaast gebruikt men het als waterfles en wordt er rijst in gekookt. Net als een pan dus.

Dag 9
Vandaag de kookcursus! Na een discussie over het betalen van de overnachting met de receptie (die wij gewonnen hadden, hihi) gingen we papayashake halen. De verwachtingen waren erg hoog door mamma’s ervaringen. Echter vonden wij de smaak wat flauwtjes, misschien teveel yoghurt gebruikt?

Hierna werden we opgehaald om naar de kookcursus te gaan. We reden eerst naar de lokale markt waar we uitkeg kregen over de meest gebruikte thaise groenten en specerijen. Zoals thai chocolate (garnalen pasta met een vreselijke geur), gember en lemon grass. Hierna kregen we even vrije kijktijd en reden we naar de boerderij waar we zouden gaan koken. Bij binnenkomst moesten we onze schoenen uit. We waren met elf mensen en konden plaats nemen aan een grote tafel. We hadden de keuze uit allerlei gerechten verdeeld onder 6 subgroepen. Marloes en ik waren de enige van de groep die de full day course hadden geboekt en wij mochten dus zes gerechten maken!
• Soep: spicy soup with sweet basil
• Noodles: Fried big noodles
• Appitizer: Deep fried spring rolls
• Stir fried vegetables: sweet&sour vegetables
• Curry: red curry with pumpkin
• Dessert: banana in coconutmilk
Buiten stonden allemaal gasstellen. Onder een afdak in een vierkant kregen we uitleg en begonnen we alle ingrediënten te snijden. Per gerecht legde de kokkin alles uit. Een enorm hakmes en een houten plank waren de werktuigen. Echt leuk om in de buitenlucht te koken, in de verte hoorde ik een haan kraaien. Nadat elke gerecht klaar was gingen we het met zijn allen binnen opeten. De werknemers ruimden in een fractie van een seconde alles op en zorgde voor schoon gerei. Het eten was echt heerlijk!!! De zelfgerolde loempia’s en de soep (die Marloes echt te heet vond) waren goddelijk. Ondertussen heb ik al mijn muggenbulten maar met pleisters beplakt gezien het feit dat de vliegen en muggen maar al te graag het sap uit mijn wonden zogen. Mijn benen zijn volgelopen met vocht en echt enorm, vreselijk. Hierna volgden de sweet& sour vegetables, big fried noodles (die mij wat tegenvielen) Ik bewaarde mijn grootste trek voor de curry en het toetje. Voor het maken van de curry kregen we allerlei ingrediënten (zie receptenboekje) die we moesten vijzelen met de vijzel tot een pasta. Het toetjes was erg makkelijk te maken, stukjes banaan, kokosmelk en suiker bij elkaar en verwarmen. Vervolgens moest deze afkoelen en gingen we de curry maken. Mensen met een bepaalde curry kregen een enorme steekvlak waardoor we allemaal amper konden ademen, haha. Hoesten, proesten geblazen. Uiteindelijk waren de laatste gerechten het lekkerst. Ik ga ze zeker thuis proberen te maken! Nog even uitgebuikt, de kokkin hartelijk bedankt en nog geluisterd naar haar ervaring met een programma waarin zij voorkomt. SBS6, amazing Thailand.

Toen we terug kwamen bij het hostel waren we zo vol en moe dat we 2,5 uur geslapen hebben en wakker zijn geworden door het onweer en keiharde regen. We vonden dat we na vandaag een voetmassage verdiend hadden. Met mijn gehavende ongeschoren benen onderging ik de massage. Wat ontspannend zeg! Marloes kon moeilijk ontspannen, het kietelde zo!

Dag 10
Om zes(!) uur ging de wekker. Vandaag gaan we namelijk vliegen door de jungle! Als ontbijt hadden we een klef broodje uit seven eleven, de plaatselijke supermarkt. Onze Addy’s was namelijk nog gesloten om dit tijdstip. Om zeven uur werden we verwacht bij de tourist shop. Opgepikt door een busje werden we samen met drie Chinese meiden, twee Amerikanen (lekker theatraal) in ongeveer drie kwartier naar een plek in de bergen gereden. Daar werden we ontvangen in een gebouw waar we onze outfit van vandaag aankregen. Een shirt, helm, tuigje en een waterhouder met water.

Na wat ‘ik ben klaar voor het vliegen’ foto’s werden we nog een klein stukje naar boven gebracht in de bergen. Gelijk zagen we het eerste station. In totaal zouden we 28 stations tegenkomen. Na enige uitleg was het een kwestie van springen en gaan, genieten! Het was wat onwennig, maar echt geweldig! Je vloog meters langs de bomen met mooi uitzichten. Wanneer het volgende station in zicht kwam moest je je benen omhoog houden om niet tegen het plateau te knallen. De langste banen waren 300, 400 en 600 meter. Ook waren er naast de normale ziplines een gammele brug, klimnet, skateboard, fiets en een duo zipline waarbij je hand in hand vloog. Af en toe een hele uitdaging. Toen we uitgehongerd terug kwamen kregen we heerlijke curry en vers fruit. Bij een prachtig uitzicht smaakte dit prima! Er was een foto gemaakt die we konden kopen. Wij hebben foto’s van deze foto gemaakt, gieren die we zijn. We werden na de lunch weer teruggebracht en gingen even rusten.

Toch vermoeiend dat reizen.

Toen we wakker werden hebben we fietsen gehuurd om in ieder geval de twee bekendste tempels in Chiang Mai te bekijken. Door de hete stad links (raar) fietsen op zoek naar deze tempels. Met de reisgids erbij lezend over deze oude tempels. Als eerste de Wat Phrat Singh, een enorm terrein met veel tempels. Mooie inspirerende Boeddha teksten op plankjes in een klein parkje, met een monnik op de foto geweest. Hij deed een stap opzij toen ik te dichtbij was gaan staan in mijn enthousiasme. De tweede tempel, Wat Chedi Luang, bevatte een tempel van 60 meter van voor 1500. In 1545 verwoestte een aardbeving een deel van deze tempel. In eerste instantie was de tempel dus 90 meter hoog. Ontzetten en mooi. Een foto maken lukte niet, ik heb maar een mooie kaart gekocht om een mooi plaatje te hebben van deze tempel. Daarna lekker fruit en koffie gekocht bij onze vaste winkel en de fiets teruggebracht. Ondertussen wederom change of plans, de nachttrein naar Ayutthaya. Yeah! Na het bezoek aan Pai zullen we nog twee dagen in Chiang Mai verblijven om de nachttrein naar Ayutthaya te nemen. Daarna naar Bangkok en op naar Ko Samet. Bij het treinstation tickets geboekt voor volgende week maandag, wat waren we blij dat we toch nog met de nachttrein konden reizen!