Een klein rondje eiland - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Martine Bruin - WaarBenJij.nu Een klein rondje eiland - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Martine Bruin - WaarBenJij.nu

Een klein rondje eiland

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

31 Juli 2013 | Thailand, Phuket

Dag 19
Vandaag wederom de spullen bijeengeraapt om richting de westkust te vertrekken , op naar het supercommerciële Patong. We wilden via het noord- oosten naar de westkust om eerst het Gibboncentre te bezoeken. Dit was enkel mogelijk met een taxi omdat dit centrum in een National park lag. Na een stevige onderhandeling kwamen we tot 400 baht.

Onderweg langs het heldinnenmonument gereden en om het National park binnen te mogen moesten we 400 baht betalen aan een papperige dikzak, wat zouden ze met al dat geld doen? Het Gibboncentre was kleiner dan verwacht: overal hoge, vrij ver weg hokken waar de apen in zaten. Er hingen informatieborden, daarnaast waren er twee vrijwilligers aanwezig. Een van hen vertelden ons over het leven van de gibbons, die misbruikt, mishandeld, gedrogeerd en hierdoor letterlijk gek geworden zijn. Sommige van hen trekken hun eigen haren uit, bijten zichzelf etc.

Deze apen worden vaak door de politie gebracht vanuit de illegale handel in gibbons. Voornamelijk in het uitgaansleven zie je hen terug, voor de toeristen. De apen moeten eerst herstellen om daarna te rehabiliteren, ze zijn namelijk vervreemd van hun eigen soort door het jong weggehaald te zijn bij de familie. Indien het mogelijk is worden ze weer in het wild vrijgelaten. Erg interessant en ook erg aangrijpend. Nu is ook duidelijk waarom die hokken ver weg staan, ze moeten ver weg van de mensen zijn.

Na deze uitleg liepen we naar de waterval even verderop, tot slot hebben we een donatie gedaan aan het centrum in de vorm van het kopen van spullen. Kaarten en een beker had ik. Onze taxi zou een uur op ons wachten, luxe joh.

Hierna zou hij ons doorrijden naar Patong, alvorens we even een zogenaamde ‘stop’ hadden. De taxichauffeur zou commissie krijgen als wij 5 tot 10 minuten binnen rondkeken. We werden binnen achtergevolgd door verkopers die in hun sneue toestand alles aanprijsden en teleurgesteld achterbleven toen wij onze tijd hadden uitgezeten. Zo grappig, overal liepen toeristen schijn geïnteresseerd te doen, blikken van herkenning, begrip en humor kruisten elkaar.

Aangekomen in Patong was het even droog, gelukkig. We hebben eerst even wat gegeten om vervolgens onze volgende missie te bereiken: Een betaalbaar hostel vinden. Als ik mijn boekje moest geloven was er niets onder de 700 baht…Na wat zoeken hadden we iets voor 400, een netjes appartementje: Country Guesthouse Het lag vijf minuten van het strand. Onze spullen gedropt om eindelijk de zee een bezoek te brengen!

De zee was warm, het was bewolkt maar droog, heel fijn. We kwamen wat mensen tegen die een enorme vis hadden gevonden. Na een fotoshoot met de enge dode vis gingen we het water in. Daarna lekker aan het strand gelegen terwijl Marloes al terug ging naar het guesthouse. Dit was voor mij een mooie gelegenheid om mijn gedichten te gaan schrijven. Toen het echt donker werd ben ik snel terug gegaan om niet nat te worden.
Daar gedouched en inmiddels zes uur, een kaartje gezocht voor de Simon Cabaret show die avond. Een show met allemaal ladyboys, een waar festijn hier op Phuket. Voor 500 baht, inclusief vervoer kochten we een kaartje.

We hadden nog tijd om wat te eten en gingen zitten bij een van de vistentjes aan de hoofdstraat. Mijn vis was echt heerlijk: vis met pepertjes, ananas, maïs, saus en Lemongrass. Yammie! Marloes had voor het eerst van haar leven een kreeft, ook een he(eer)l(ijk)e ervaring! Na het eten kregen we nog watermeloen en natte doekjes. Om half negen werden we verwacht om opgehaald te worden door de taxi, hij zou ons naar het theater brengen. Onderweg nog twee andere gasten opgepikt, twee rijke Russische meiden. Ruim op tijd arriveerden we bij het prachtige theater. Tijden het wachten nog een Chinese jongen gesproken die door Europa had gereisd en o.a. in Volendam was geweest. Om een goede plek te kunnen bemachtigen zijn we vooraan in de rij gaan staan.

We hadden een plek boven in de zaal, vooraan in het midden. Gunstig dus… De show was geweldig, allerlei dans en zang met mooie outfits vol glitter and glamour. Per liedje kwam er een land of een bekend nummer naar voren. Helaas mocht je geen foto’s maken Na de show stonden de sterren nog buiten om met je op de foto te gaan, tegen een veeeeeel te hoge betaling. Het waren ECHT mannen, ongelofelijk..

Tijdens de terugrit naar Patong zijn we bij het uitgaansgedeelte uitgestapt: Patong Beach. Het plan was om hier even gezellig een drankje te doen. Echter bleek het een massa mannen, drank, gedrogeerde Gibbons en allerlei andere beesten te zijn. Toen we de straat in liepen werden we besprongen door zes verkopers die stuk voor stuk hetzelfde verkochten, sexshows. We wezen de een af, de ander duwde hetzelfde in ons gezicht. Gatver, trioshow, lesbianshows, pingpongshows etc. Vreselijk. Toen we langs een soort hal liepen zagen we allemaal vrouwen op verhogingen dansen. Overal stonden geile, vieze mannen te genieten. Bovenlichamen werden ontbloot, het werd pas mensonterend toen een van de vrouwen haar benen wijd deed en alles te zien was. Ineens hadden we geen dorst meer en gingen we maar gewoon slapen in ons rustige hosteltje.

Ieuw, seksindustrie in Thailand. Check.

Dag 20
Vandaag het plan een scooter te huren om het noordelijk gelegen Hat Kamala, de plek die het hardst door de tsunami is getroffen. Daarna wilden we naar het zuidelijke puntje van Phuket gaan, Laem Promthep. Hier schijn je de mooiste zonsondergang te hebben. Na wederom ontbijt met toast en ei hebben we een scooterverhuur gezocht. Overal waar we een scooter konden huren was het onmogelijk om er een verzekering af te sluiten, lekker dan. We werden gewoon uitgelachen bij het stellen van deze vraag. No, you pay by accident. Ik durfde het niet aan om zonder verzekering te gaan rijden. We besloten dit scooterplan inclusief Hat Kamala te skippen en met een taxi Laem Promthep te bezoeken.

Wederom was het begonnen met regenen, had ik nog steeds last van mijn darmen en mistte ik een lekkere, stevige maaltijd. Het begon mij op te breken. Bij het uitzichtpunt hebben we rustig gezeten en gekeken, helaas was het bewolkt waardoor dit mooiste uitzichtpunt niet helemaal tot zijn recht kwam. Er waren wat winkeltjes die we bezocht hebben toen het regende waarna we in het restaurant wat gegeten hebben. Daarna hebben we een taxi gevonden die ons naar the Butterfly Garden wilde brengen.

Het was nog vroeg en we hadden geen zin om al naar Phuket stad te gaan. Het was een behulpzame, Engelssprekende Thai die ons onderweg wees op de gouden boeddha op een berg. Bij de vlindertuin afgezet en anderhalf uur later zou hij wachten om ons naar Phuket stad te rijden. Toen we uit de auto wilde stappen werden we al onthaald met een paraplu en een welkomstdrankje. Een service die ik in eerste instantie opnam als achteraf geld vragen voor dit alles. Dit was niet het geval. Er waren binnen allemaal opgezette vlinders en andere insecten, er was veel informatie, een vlindertuin, een broedplaats, zijdemuseum en nog een cafeetje. Tijdens een gevecht met Marloes is mijn geleende paraplu gebogen geraakt waardoor hij niet meer in kon klappen, uit schaamte hebben we deze maar in een hoekje gegooid, aso toeristen! Hierna reed onze privé- chauffeur ons terug, het was maar vier km, alleen stonden we achterlijk lang in de file. Gelukkig was er nog een slaapplaats bij het hostel waar we twee nachten geleden ook hadden geslapen. Nu hadden we een kamer op de begane grond, drie bedden.

We hebben gezocht naar boottickets om naar Kho Phi Phi te varen morgenochtend, bij ons hostel was de boot vol. Gelukkig konden we bij een ander wel boeken, wat waren we blij zeg! Met al die regen hebben we het nu wel gezien op Phuket. Ons plan was om een relaxavond te houden, we zouden kijken of er een leuke film zou draaien. Om 20:40 zou Wolverin draaien, benieuwd! De bioscoop was in een enorm luxe winkelcentrum, vlakbij zat Jefferson. Hier hebben we lekker gegeten, Marloes was lyrisch en vond dat deze Mc donalds look a like naar Nederland moest komen. Na het eten namen we koffie en de eerder gekocht macademia koeken. Mijn eetlust komt weer terug hoor! Zelfs nog popcorn voor de film gekocht, inhaalslag!de film was leuk en goed te begrijpen, wel stond de airco zo hoog in de bios. Buiten was het warmer.