Wat een stad, Arequipa has it all! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Martine Bruin - WaarBenJij.nu Wat een stad, Arequipa has it all! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Martine Bruin - WaarBenJij.nu

Wat een stad, Arequipa has it all!

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

12 September 2014 | Peru, Arequipa

12/09/2014
Om zes uur werd ik wakker door de wekker van de medepassagier. Toen de wekker weer ging snoozen en de beste man ook bleef snoozen ging deze na een tijd weer af. Resultaat: hele bus wakker, meneer niet. We reden nog een kort stukje langs de kust waarna we de bergen ingingen. De eerste berguitzichten kondigden zich al aan. Rond 9.30 kwamen we aan bij de busterminal van Arequipa. We waren natuurlijk vrij duf en het was bloedheet tussen al die bussen, we moesten namelijk uit het laadruim onze tassen nog terug krijgen. Per taxi zijn we naar het centrum gebracht, bij het centrale plein. Het vinden van een slaapplek bleek moeilijker dan gedacht. We waren allebei moe, hongerig en na 10 uur moest ik nu wel echt plassen. We vonden uiteindelijk een hostel, ietwat armoedig. Onze kamer lag echt aan de trap. Wel hadden een schitterend uitzicht over Bagdad –look a like- , verder was het een bont interieur (bij elkaar geraapte zooi dus) en Björn meende schimmel aan het douche gordijn te zien zitten. Blij dat we voor nu wat hadden ging in ieder geval ik wat humeurig naar buiten, op zoek naar ontbijt. Bij ‘Mamut’ vonden we broodjes en juice. Het was inmiddels al goed heet en we lazen ons even in op de grootste Plaza des Armas van Zuid-Amerika. Een groot plein met palmbomen en bankjes. Talloze verkopers kwamen talloze keren langs tot je om er van af te zijn maar wat kocht. Björn kocht na drie keer de hoedenvrouw gezien te hebben maar een hoed. We waren de drukte en de warmte van het plein alweer zat en zochten verkoeling in het doolhofachtige Santa Catalina klooster. Een vredig klooster in mediterrane sfeer met allerlei cellen, kamers, keukens, paadjes, een tuin en tot slot de kapel. We volgden de ongeveer twee uur durende route. Erg speciaal vond ik de tuin, verscholen achter hoge muren. Deze moesten in het verleden het zicht maar niet de geluiden van de stad verborgen hebben gehouden voor de bijna 300 bewoners. Inmiddels waren we wel toe aan een goede kop koffie, ook hier in Arequipa heeft Starbucks zich inmiddels gevestigd. Een cappuccino en een koek later zijn we ons in het hostel gaan verkleden en op zoek gegaan naar een restaurant. Opvallend veel restaurants uit de reisgids blijken niet meer te bestaan, zo ook in Arequipa. Wel bracht de zoektocht ons langs souvenirs winkeltjes. Uiteindelijk hebben we makkelijk maar goed gegeten bij een van de shifa’s. Bij de supermarkt nog drinkwater gehaald en daarna terug naar het hostel gegaan. Björn heeft nu al ruim vier dagen erge diarree, moeten we ons zorgen maken?

13/09/2014
Na een lange nacht (eindelijk een bed) het idee gekregen om naar een van de buitenwijken te lopen: Paucarpata. Hier schijnt een mooi uitzicht te zijn op landbouw terrassen van voor de Inca’s en de vulkaan El Misti. Na het ontbijt een bezoek gebracht aan het postkantoor om de kaarten op de bus te doen. En voor vannacht een heel mooi hostel gevonden, Hostal Santa Catalina. Inclusief patio, dakterras en een ruime kamer. Voor morgen hebben we een twee-daagse trekking geboekt naar de Colca Canyon, daarover later meer. De wandeltocht die volgens de reisgids 7 km zou duren hebben we ingezet. Onderweg zag ik een man in een spiderman pak, hij verkocht allemaal pakken voor een leuke prijs. Ik moest gelijk aan Joshua denken en kocht er 1 Zodra we de kaart uit de reisgids uitliepen werden we alweer gewaarschuwd voor ‘pelligro’ en besloten we het risico niet te lopen. Een taxi bracht ons in ieder geval veiliger en sneller naar het eindpunt. Ook bleken wij deze weg nooit gevonden te kunnen hebben, dus dit wat beter. We kwamen aan in Paucarpata en vonden al vrij snel het mooie uitzicht waar we naar zochten. Niets was minder waar, hier hebben we dan ook een paar uur gezeten. In de verte lag Arequipa, er waren koeien, boeren en de vulkaan zag er mooi uit. De kramp was bij Björn nog niet verdwenen en uiteindelijk heeft hij het boerenland dan ook bemest xD Het was wel sneu omdat er ook hier en daar wat mensen aan het genieten waren van het uitzicht… Toen het eind van de middag naderde hebben we nog even rondgelopen en uiteindelijk een collectivo genomen voor 60 centimos. Een lange reis in een volle bus door de buitenwijken. Wij hadden een zitplek omdat we aan het beginpunt instapten. Het was echt koud geworden toen we terug kwamen in Arequipa Centro, wij liepen nog in zomeroutfit terwijl iedereen in jassen liep. We hebben weer bij een Shifa gegeten en wat eten en drinken voor de trekking morgen gehaald. Het uitzicht vanaf het dakterras was zo mooi, de stad was verlicht Morgen vroeg op, wat schrijf ik: vannacht! Snel slapen…