Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Martine Bruin - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Martine Bruin - WaarBenJij.nu

Cusco

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

21 September 2014 | Peru, Cuzco

21/09/2014
Om half vijf reden we Cusco binnen, eerder dan gepland. Bij binnenkomst in de terminal werden we gelijk besprongen door allerlei taxichauffeurs. Ik kon nu even niet vriendelijk blijven en ketste ze af, eerst wil ik even plassen en mijn rugtas op mijn rug tillen! Uiteindelijk bleek iedereen een veel te hoge prijs te vragen voor de rit, waar na lang afdingen 1 sol vanaf kon. Rond vijf uur kwamen we aan bij het hostel waar we wilden slapen. Het lag in de wijk Las Blas, een schilderachtig wijkje in het luxere deel van Cusco. We moesten aanbellen en de eigenaresse lag klaarblijkelijk te slapen, wat versuft deed ze open. Na wederom afdingen hoefde we niet de hele nacht te betalen, het was tenslotte al 5 uur. Het hostel zag er goed uit, we hadden een gedeelde wc/ douche. We vielen al snel weer in slaap, het was koud! Rond 12 uur werden we wakker, een lekkere warme douche bleek niet te werken, tegenvaller. Vreemd, beneden staat een groot bord met ‘Agua caliente 24/7’ Wel konden we op een plein richting Plaza des Armas echt super goed ontbijten. We kregen toast, ei, bacon, koffie/ chocomelk, vers sap en fruitsalade. Het smaakte echt heeeeel goed. Voldaan en weer bijna- mens liepen we naar het centrale plein. Hier heb ik wat gezocht naar een mooi alpaca vest voor mamma, ze bleken allemaal te duur te zijn en het was lastig om voor haar te kiezen. Het centrum was mooi, er waren kathedralen, veel musea en leuke winkels. Het was vandaag zondag dus er was veel dicht. Na even rondgelopen te hebben, hebben we bij een aantal tourbedrijven geïnformeerd naar de trekkingen. We willen heel graag een meerdaagse trekking doen: de bekende Inca Trail is al maanden vooraf volgeboekt en extreem duur (600$) Van meerdere reizigers hebben we gehoord dat de Salkantay Trail een heel goed alternatief is: Even mooi, even lang, ook als eindpunt de oude Incastad Macchu Pichu bezoeken en stukken goedkoper (+/- 225$). In de reisgids wordt naast de Inca Trail deze ook beschreven, hieruit blijkt dat deze hoger ligt dan voorgaande en een goede conditie vereist is. Stiekem neigen we naar deze, al weten we beide niet of we het aankunnen. Voor Björn is het de eerste trekking ooit en voor mij is het de vraag of ik vijf dagen volhoud. Uiteindelijk gaan we overstag en weten we bij een van de bedrijfjes een goede prijs te regelen: i.c.m. met een jungletrekking van 4 dagen die we ook boeken voor na de Salkantay Trail krijgen we beide trekkingen voor 210$ per stuk. Ook hier blijkt, afdingen loont.

We zullen dinsdagnacht vertrekken en komen zaterdagnacht terug. Dan hebben we zondag en maandag vrij om bij te komen waarna maandagavond de nachtbus naar Puerto Maldonado vertrekt. Puerto Maldonado ligt aan de rechterkant van Peru, tegen Brazilië aan. Hier bevindt men zich in het Amazonegebied, 9 uur rijden vanaf Cusco. In de buurt van Puerto Maldonado zullen we vier dagen in een lodge verblijven waarvandaan we de jungle gaan verkennen. Wat spannend en ontzetten gaaf allemaal, ik kan niet wachten!!! Na het eten hebben we op de ontzettend trage PC in het hostel de prachtige foto’s bekeken. Toen ik poging twee wilde doen om een warme douche te nemen bleek deze het weer niet te doen. In mijn beste Spaans: No agua caliente aqui. Begreep het meisje het vrijwel direct, na een korte check van haar kant dirigeerde ze mij naar beneden waar ik kon douchen. Hier was het water wel warm en opgetogen riep ik Björn. Na een korte bouwkundige inspectie van zijn kant concludeerde hij dat ik onder stroom had kunnen staan als het misgegaan was. Het water blijkt elektrisch verwarmd te worden middels draadjes boven de douchekop, hier zijn deze draadjes bijna blootgesteld aan het water. Brrr, wat eng. Morgen z.s.m. weg hier!

22/09/2014
Rond 8 uur werden we wakker en hebben we snel onze tas ingepakt, als een razende uitgecheckt. Op zoek naar een betaalbaar hostel, dit bleek moeilijk. Qua prijs zaten we bij de vorige heel goed, qua veiligheid niet bepaald. Bij veel hostels hadden ze prijzen ineens in $ en niet in soles, zo bleek het geen 60 soles (wat we overal tot nu toe betaald hebben) maar 60 dollar (3 x zoveel soles) Ik ging op onderzoek uit, terwijl Björn bij de tassen bleef. Ik had na korte tijd zoeken HET hostel gevonden voor 55 soles. Björn vroeg zich toen we de kamer toegewezen hadden gekregen hardop af of dit echt in soles was waarna er bij mij een belletje ging rinkelen. Het was hier wel heel mooi en luxe, ook het uitzicht was haast te mooi om waar te zijn… Na een korte check bleek het ook hier in dollars te zijn, hoe stom! Het meisje achter de balie had toen ik de prijs vroeg enkel 55 gezegd, zonder valuta erachter. Aarghh. Gelukkig werkte het warme water hier wel, en veilig. Intussen hadden we wel weer trek gekregen en gingen we weer ontbijten bij ons favoriete tentje: El cafe de mama oli. Wederom zorgde het mega ontbijt voor een goede basis. Vandaag gaan we twee musea bezoeken en op zoek naar de kunstnijverheid markt. Het eerste museum, Museo Regional was klein en bevond zich in de universiteit. De opzet van het museum bestond uit de drie natuursoorten in Peru: la Sierra (oerwoud), la Selva (bergen) en la costa (de kust). Per gebied keken allerlei opgezette dieren ons glazig aan. Van spinnen tot puma’s, alle dieren waren aanwezig. Hierna konden we de studenten aanschouwen die op het plein in het midden van het gebouw pauze hadden, grappig zo’n universiteit in het buitenland. Hierna bezochten we het Inca museum, hier konden we echt alles zien en leren over de Inca’s. Het was erg leerzaam en weer lieten ze mij zien hoe slim deze mensen vroeger waren. Na deze toch wel vermoeiende bezoeken liepen we richting de nijverheidsmarkt en vonden we weer superleuke souvenirtjes, hihi. Ik probeer voor iedereen wat moois mee te nemen en dat kost tijd Hierna zijn we terug gegaan naar ons hotel (dat mag nu wel even zo genoemd worden, gezien de prijs) Als tegenhanger van het dure hotel aten we vandaag goedkoop, we vonden een menu voor 9 soles. Echter werden we misselijk van o.a. de vis en het idee dat in de keuken een kattenbak stond. Bah. Toen wij ‘lekker’ zaten te eten was onze was inmiddels klaar en konden we deze ophalen. Om de vieze smaak weg te spoelen hebben we onszelf maar getrakteerd op een kop koffie bij Starbucks, waar alle backpackers MET Mac laptop op Facebook zitten… Hoe triest. We zouden om 7 uur een meeting hebben over de trekking vannacht. We stonden op tijd bij het tourbureau, echter waren we de enige mensen die voor de meeting kwamen. Wel zaten er allerlei Peruaanse mannen en uiteindelijk werd ons verteld dat het een half uur vertraagd was. Later kwam er een meisje die aan enkel ons dezelfde uitleg gaf over de trekking als bij de onderhandeling gisteren. Wij wilden vroeg slapen omdat de wekker half drie !!! zou gaan, deze zinloze bijeenkomst irriteerde mij dus nogal. Om drie uur worden we bij het hotel opgehaald, dus nu als de wiedeweerga slapen!