Van authentiek Ayutthaya naar the islands - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Martine Bruin - WaarBenJij.nu Van authentiek Ayutthaya naar the islands - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Martine Bruin - WaarBenJij.nu

Van authentiek Ayutthaya naar the islands

Blijf op de hoogte en volg Martine

29 Juli 2013 | Thailand, Phuket

Dag 17
Om 06:44 zouden we aankomen in Ayutthaya. Om 06:25 de wekker gezet. Om 07:00 nog geen Ayutthaya te bekennen. Bij navraag aan een langslopende bewaker bleek het nog 1:40 minuten te duren. Ik ging nog maar slapen en zette mijn wekker 1,5 uur later. Toen deze weer ging was er nog steeds geen Ayutthaya, toen ben ik maar weer gaan slapen totdat in totaal twee uur later een bewaker Marloes en mij uit bed schreeuwde. Ik lag in het felle zonlicht met mijn vest over mijn hoofd te zweten en duf te zijn. Wake up, wake up Ayutthaya 5 minutes!!

Ons bed werd sneller als het licht omgetoverd in zitplaatsen en we werden vriendelijk doch dringend de trein uitgebonjourd. Uitstappend op het directe spoor, zweterig, bepakt en bezakt op zoek in onze ‘bijbel’ naar een hostel. We moesten eerst met een gammele pont naar de overkant om als het ware op het eiland te komen. Het hostel dat we zochten heette Ayutthaya guesthouse. Hier was plaats in een mooie houten huis waar je je schoenen uit moest doen bij de deur. Om bij te komen hebben we gedouched, geslapen, paracetamol ingenomen en ontbeten bij Tony’s place; sandwich en een kop thee. Langzaam voelde ik me weer mens worden na deze 14- uur durende reis.

En dan te bedenken dat we morgen weer zo een reis gaan maken richting Phuket!...het plan is om morgenochtend een trein naar Bangkok te nemen en dan die middag een bus naar Phuket te boeken voor het liefst diezelfde avond. Toevallig viel het mij op dat er in het winkeltje tegenover ons ontbijtstekkie bustickets naar Phuket te krijgen waren. Bij navraag bleek het te gaan om een bus naar Bangkok en dan overstappen op een andere bus. Deze vertrok om 16:30 en dat hield in dat wij om 12:00 hier weg moesten om alles te halen. Weer een hele zit dus. We besloten wat prijzen te vergelijken. Omdat al deze overstappen IN Bangkok erg chaotisch leken kwam vliegen ter sprake. Voor 2350 baht konden we morgenochtend vliegen en zouden we na 1:15 minuten landen op Phuket. Dit was een stuk aanlokkelijker en we hebben geboekt! Wat een opluchting, over 24 uur zitten we op Phuket!

Hierna hebben we een stuk gelopen door Ayutthaya voordat we om vier uur bij ons guesthouse moesten zijn voor de geboekte rondvaart langs de ruines van Ayutthaya. De stad bleek niet toeristisch te zijn en er waren wat lokale marktjes. Hierna hebben we bij Chang house wat gedronken en gekletst. Om vier uur werden we door een tuktuk opgehaald. We werden naar de rivier gebracht waar we met ongeveer 6 mensen in een longtailboot stapten. Eerst maakten we een rondje om de stad langs allerlei ‘huizen’ ahum, krotten. Daarna kwam de eerste stop bij de enige tempel die in gebruik was. En hoe, helaas weergaf deze tempel niet het boeddhisme. Je mocht in ‘ongepaste’ kleding naar binnen, er werd door meerdere mensen gebeld, verkopers aanwezig in de tempel en om het compleet te maken, de bewaker LAG te roken en te bellen in zijn stoel. Ik had hier zoals je vast wel begrijpt geen goed gevoel bij, snel weer naar buiten. Wel stond er binnen een 19 meter hoge boeddha die er al honderden jaren stond. De geschiedenis zegt dat deze boeddha tranen liet tijdens de verwoesting van Ayyuthaya…de tweede stop was bij echte ruines. Je kon rondlopen en bij oude torentjes naar binnen. Bij een stonk het echt vreselijk! Toen bleek dat er muizen en vleermuizen leefden, echt verlaten. In mijn boek las ik overig dat deze ruines tot het werelderfgoed behoren, bijzonder om hier geweest te zijn.
De derde stop was heel erg vervallen. Een groot grasveld met daarop allemaal torens met daaromheen 120 onthoofde boeddha’s. De met steigers bijeengehouden muren waren een triest aangezicht. De Birmezen hebben jaren geleden deze stad verwoest met al het moois wat er in stond. Grappig dat Ayutthaya staat voor Ayodhya; onoverwinnelijk; in het Sanskriet. Hierna werden we weer afgezet bij de avondmarkt. Deze viel in het niet bij de avondmarkt in Chiang Mai! Het aanbod was vlees, vis en wat fruit. We hebben wel wat mierzoete kokosmelk pannenkoekjes gekocht. Ons avondeten was karig. Gelukkig konden we wel wat verse papaya en dragonfruit vinden, dit hebben we opgegeten bij het terras van ons guesthouse.
Er werd chille muziek gedraaid en een uur later trad er een live- bandje op bij het naastgelegen barretje. Hier zijn……Mister Chicken and Friends! Ze hadden nummers van bekende bands zoals The Beatles, Bob Marley en Thaise nummers. Hier hebben we lekker naar geluisterd met wat friet en loempia’s bij de hand. Oja, we hadden bier besteld, maar het bier dat ik wilde hadden ze alleen in een groot formaat. 640 ml, pff ik zat zo vol. Wel lekker :)
We hebben ook nog gepoold bij deze bar, voor het eerst in Thailand. Echter waren mijn kwaliteiten achteruit gegaan. Hierna teruggelopen naar ons guesthouse en lekker geslapen.

Dag 18
Vandaag naar Phuket! Half acht de wekker gezet om nog te kunnen ontbijten voordat we om negen uur de bus zouden nemen naar Don Mueang Airport. Ontbeten met toast, ei en thee (waar ik inmiddels wel genoeg van begin te krijgen) Daarna een mini- bus ingestapt die ons zou brengen. In lichte spanning in verband met de angst voor valse tickets. Dit bleek niet nodig te zijn, gelukkig. Wel bleek ik ineens 16 kg aan gewicht te hebben, al die souvenirs! Nog 1,5 uur gewacht bij de gate en wat gelezen over Phuket. Het schijnt errrrrg duur te zijn. De vlucht duurde 1:15 minuten, heerlijk. Bij aankomst kwamen de tassen snel. Helaas was het hard aan het regenen. De bus naar Phuket stad zou pas over 1,5 uur komen, deze was 90 baht p.p. Een taxi was erg duur, 650 baht met zijn twee. Uiteindelijk hebben we samen gereisd met twee andere backpackers voor 500 baht in totaal! Well done. Meneer de taxichauffeur reed erg wild en overgeven werd bijna een optie. Gelukkig hield ik het 33 km uit. Het guesthouse waar we heen gebracht wilde worden (een betaalbare) bleek omgebouwd te zijn naar een 4 sterrenhotel ofzo. We waren inmiddels al in het centrum en besloten hiervandaan verder te zoeken.

Eerst maar wat gedronken en even bijgekomen. We vonden een winkel met allerlei smaken iced tea. Ik nam passion fruit- green tea. Na deze verkoeling hebben we via de gids een ander hostel gevonden. 37 Latang Guesthouse. Deze was dichtbij en had gelukkig een kamer voor 400 baht.

Hier neergeploft, Marloes haar wond verzorgd en geschreven. Uiteindelijk Marloes weer ver weg gestuurd nadat mijn darmen van zich lieten horen. Ga maar inchecken, ik kom zo! Haha. Om half zeven zijn we op zoek gegaan naar een restaurant uit de gids, Lemongrass, helaas bleek deze ook ‘under construction’ te zijn. Het ernaast gelegen visrestaurant was erg aantrekkelijk. Ik nam rijst met seafood en Marloes een vis met lemonsauce. Ondertussen aanschouwden we alle locals die met grote getalen kwamen vreten en binnen een kwartier weer weg waren.

Tijdens het eten hebben we plannen gemaakt voor de komende negen dagen. Inmiddels hoorden we inmiddels de vierde hoosbui vandaag al vallen Toen we weg wilden en het droog was werden we na tien minuten weer natgeregend. Het bleef maar regenen, niet normaal. We stonden onder afdakjes te verkleumen en konden uiteindelijk schuilen bij touristshop. Hier hebben we gelijk wat informatie gekregen over Phuket. Toen het na drie kwartier droog was had Marloes weer honger en ging zich te buiten bij de Mc Donalds. De terugtocht naar het hostel leek kort en makkelijk maar onze kaartleeskunsten lieten ons drie km omlopen, in jawel, de regen. Ondertussen verschillende keren door mannen benaderd die ons wilde vervoeren als taxi. Uhm, 1 scooter, 3 man? Blijkbaar creëren ze hier hun eigen taxi om wat bij te verdienen, haha.